MYTER OM TRÄNING

Godmorgon, vilket jäkla väder va? 
På ett sätt är det skönt med regn, då har man en bra anledning till att vara inomhus och
bara fundera lite över saker och ting. Personligen så funderar jag ut ett bra träningsupplägg till
mig själv, ska börjat lägga upp träningsupplägg vecka för vecka, tänkte skriva ett nu som börjar
på måndag nästa vecka. Imorgon ska jag iväg på militärövningar fram tills söndag så då får 
jag helt enkelt skippa gymmet (;
 
Jag vet inte vad ni har fått för uppfattning om mig, jag är ingen personlig tränare och har inte 
alls någon stor erfarenhet inom träning och hälsa om man ska jämföra sig med andra. Men
jag försöker skriva ut det jag faktiskt KAN och tycker är roligt. För träning SKA vara roligt
och ge energi, man ska inte känna sig tvungen att träna, man måste hitta en bra motivation!
och tänka; vad vill jag med min träning? vad vill jag uppnå för resultat? Hitta just DIN motivation
så lovar jag att träningen kommer bli jätte rolig!
 
Eftersom jag har börjat träna mycket styrketräning så får jag höra många kommentarer som exempelvis:
- men det är inte snyggt med stora muskler som man får som tjej av tung styrketräning
Svar på tal: Visst jag kan förstå att många tror att tung styrketräning ger stora muskler. Man har sett killar lassat på massa vikter på gymmet & dom står där med sprängande ansiktet och frustar som en häst i varje repetition. Sedan står dom där och beundrar sina uppumpade muskler så är man faktiskt ganska övertygad att tung styrketräning ger detta. 
 
Att träna tungt ger inte automatiskt större muskler utan du måste trötta ut en muskel upprepade gånger under samma pass för att den ska ha möjlighet att växa sig större. Det krävs även att du äter så mycket att kroppen prioriterar att lägga på sig en ytterligare massa i form av muskler. Om man istället vill bli stark utan att få stora muskler så ska du träna med tungt motstånd utan att trötta ut musklen till utmattning. VÅGA TA I men vila ordentligt mellan seten. 
 
Har även hört denna:
- Om du vill bränna fett ska du konditionsträna, INTE styrketräna.
= Fel fel fel fel.....Det är sant att konditionsträning bränner mer för stunden, men muskler kräver mer
i det långa loppet. Dina muskler är väldigt energikrävande att hålla efter och kroppens energiförbrukning kan vara förhöjd upp till två dagar efter ett intensivt styrkepass. Det handlar alltså INTE om hur många kalorier du bränner under ett träningspass utan hur mycket du bränner de resterande timmarna av dygnet. 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback